Велико Търново: Разработиха областна стратегия за интегриране на ромите


Снимка: Интернет

Областна стратегия за интегриране на ромите в образованието разработиха експертите от просветния инспекторат в сътрудничество с Център за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе” във Велико Търново. Няколко са приоритетните направления, залегнали в концепцията. Най-важната цел е обхващане и задържане в училище на всички ученици, в това число и на тези от малцинствен произход. “Основен акцент е работата с ромските ученици, но тя не изключва работата паралелно с всички деца, след като говорим за интеграция”, обясни експертът по чуждоезиково обучение Милка Михайлова. По думите й трудността при изпълнението на този приоритет е липсата на национален регулатор, който да казва как да се работи за постигане на целта, как учителите да се подготвят за приобщаването на различните ромски групи към системата на образованието.
Експертите ще работят за насърчаване на образованието от 5 години на децата от ромския етнос, за превенция на отпадането от училище, за обучение на педагогическите кадри за работа в мултиетническа среда, както и за привличането на родителите към образователния процес.
Няколко национални документи са залегнали в разработката на Регионалния инспектора по образованието. Сред тях са Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, Националната програма за развитие на училищното образование и предучилищно възпитание и подготовка, Рамковата програма за интегриране на ромите, Конвенцията за борба с дискриминацията в областта на образованието. В областната стратегия са заложени и два проекта – “Да докоснем недосегаемите” и “Нов шанс за успех”, по които работи Център “Амалипе”.
23 345 са учениците във Великотърновска област, като 4,9 на сто от тях са от ромски произход, съобщи Милка Михайлова. 197 ученици са отпаднали от училищата през миналата учебна година, а справката показва, че 40 % от тях са роми. Сериозен фактор за прекъсване на образованието е липсата на мотивация за обучение сред учениците. Една от причините за това е ниската квалификация на учителите да работят в мултиетническа среда, посочи експертът. Най-тревожното е, че неподготвеността на педагозите води до дискриминационно отношение спрямо децата и поведенчески стереотипи. Като положителна тенденция през последните години г-жа Михайлова посочи повишения образователен статус на ромската общност. Изследванията на “Амалипе” показват, че все повече роми завършват средно и висше образование. /ЯнтраДНЕС

Публикувано на Новини и тагнато, , , , , , . Запазване в отметки на връзката.

1 отговор към Велико Търново: Разработиха областна стратегия за интегриране на ромите

  1. Valentina Stefanova каза:

    Винаги съм се възмущавала от такива изявления! Лекуваме болестта, а не причинителя. Нато сте се хванали с тази насила интеграция, та чак тръпки да го побият човек! С тази насилствена интеграция – де та де, аман-заман да ги интегрираме, ама дали искат или не, не ги питами. Не напразно има поговорка, коато гласи: „Насила можеш да вземеш нещо от накого, но насила не можеш да му дадеш нищо!“ Сигурно нашите учители са били по-квалифицирани за работа в мултикултурна среда! Като се захванете с някой такъв „Купешки лаф“ му казваме ние в нашия край и го дъфчете, докато не научите накой друг. Хора, събудете се! Нито са ме били и са ме карали да уча, нито насила са ме карали да стоя там. Сестра ми и брат ми бягаха от училище, а аз едва чаках да свърше ваканцията, за да тръгна отново на учулище, макар да бях сериозно дискриминирана и от цигани, защото не говорех цигански, и от българи защото пък не съм българка. Това е личен избор. Трябва да се работи преди всичко с децата още от ранна възраст 1-2 годишни и основно с родителите. И не спирането на детските добавки да бъде заплахата, а спирането на социалните им помощи, от които живеят. Хем ги храним, хем ги молем да се образоват, а те стават нагли и арогантни и само ако им кажеш нещо, веднага го обръщат в етнически въпрос, дискриминация ит.н. Радвам се за прекрасните цигански деца, които са успяли да се самоинтегрират, благодарение на усилията на техните родители да стане това и желанието им да живеят по-добре! Гордея се, че през последните години все повече и повече наши младежи завършват не само средно образование, което вече не е достатъчно за тях, но и висше образование, както в България, така и в чужбина! Щастлива съм, че от 10 циганчета вече 2-3 са мързеливците, които бягат от учулуще и съм убедена, че ако се лекува проблема от рано, броят им ще се стопи.

    Like

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s