ЕДИНСТВО НА МНОГООБРАЗИЕТО


previewВоден от най-добри намерения, споделям тези мои виждания. Препоръчвам на ромския сайт „Етноси” да се превърне в истинска ромска трибуна на мнение, спорове и разсъждения с цел да стигнем точният път. И така, преди да се постави акцента по сектори, най-напред трябва да си изясним. Ромите наясно ли сме и възприемаме ли презумпцията, че преди да сме роми най-напред сме граждани на държавата България? Зададен така въпроса изключва да сме „овце”. Нихилистичният  отговор твърди, че осъзнаваме и сме. И това е един от проблемите. Ентусиазираните активисти са длъжни да отговорят на този въпрос, ясно и аргументирано.

В този хаос на българското общество, проблемите на гражданите от ромски произход са извън институционалната рамка на държавата. Те са поставени в ръцете на добрата „воля” на  интересите на международни и местни право защитници, благодетели и активисти. И дори и да имат воля да ги решат, няма как да стане без пряката намеса на държавата. И това е причината ромите да ни няма в политиката, икономиката и културата.

И никой не знае кой ни представлява законно и официално. Технологията на поставяне на въпросите изисква демократичен политически и държавнически субект. Който да респектира и превръща в практическа реализация от страна на парламент, изпълнителна власт, президент, кмет и общински съвет поставените въпроси.

Всяко правителство на така нареченият преход, предоставиха на НПО-та целият проблем на ромите. А те пишат закони против дискриминацията, социологически проучвания, дейности от типа ментори, посредници и медиатори. И чрез тях въведоха заблуждение ромите, българското общество и европейската общност, че се работи усилено целенасочено. И парафразирайки философа и писателя Владислав Тодоров става още по ясно защо е така. Цинизмът  покровителстван от изпълнителната власт е проникнал в костите на деятелите на НПО. Превърнал ги е в съучастници в корупциони  схеми и буферна зона между тях и ромите. „Гражданските неспокойните и уж опасни умове” и на ромите и те се „нормализираха в не правителствения сектор”. „Уседнаха в него комфортно обезвредени”. „Изследват, сондират, лобират, съветват и прогнозират”. „Пребивават в състояние на експертна безотговорност и дебелоока” чревоугодна „меродавност”.

Кое е това правителство което ще включи ромското малцинство във всички социални свери на държавата? Тези тавтологични призиви, ги чуваме вече 23 години. Социалната грижа на държавата е нейно конституционно задължение. Тя по презумпция е длъжна да създава предпоставки, за трайна заетост и социално подпомагане на всичките си легитимни граждани. А не да ги дели. Акцента на разделението е върху Ромското малцинство. С дискриминационните термини „социално слаби”, „отпадащи”, „необразовани” и „неквалифицирани”. Това са все термини измислени от НПО, обслужващи  държавата уж с експертни становища. И правителствата ги ползва за работни термини. И точно това е симбиозата между НПО  и държавата укрепвайки дълготрайно осребрените си користни  интереси.

Другият важен въпрос е тази обобщеност към проблема: „Ромите се нуждаят от образование”, „квалификация”, „социални програми” и т.н. и т.н. Това, не само предполага, а внушава, че всички сме неграмотни, неквалифицирани и маргинали. И се нуждаем от благословията на бащицата Сорос, Световната банка, Европейските фондове, но не и на държавата. Не подозирам, а съм убеден, че това подвеждане и внушение се прави с цел потоците от измислените проекти да не спират. Хитро нали…

Има обаче и един  ромски цинизъм. Участието и говоренето на ромските активисти от името на всички роми. Тяхното говорене е същтото, като на псевдо патриотите и махленски националисти от Атака и ВМРО. С тази разлика, че едните презират и отричат всякакво качество на ромите, а другите с празнодумство слугуват на тази глухонямост на държавата. И точно това обезсмисля стойностното самоорганизиране на ромското общество. От двадесет и три години това  е фундаментален проблем на нас ромите. Роми обслужват не ромски интереси. И няма никакво оправдание, дали е невежа или от користни цели.

Известно е, че културната идентичност на всеки народ се създава и утвърждава от високо образованите, талантливите и морални представители на този народ. А не от празнословното говорене на криещите  се зад мъртвата култура на ромите, като фолклор, обичаи и традиции произлезли уж от „гетото”. Тях изобщо не ги е грижа за живата и стойностна култура на ромите. Примерът с определението на бившия министър на културата Вежди Рашидов е красноречив : „Ромите нямат капацитет за пътуващ театър,  даже и за любителски”. Никаква реакция от страна на криещите се ромски деятели  зад мъртвата и тъй наречена „гетовска култура”. Това е термин измислен от  ромския държавен експерт Йосиф Нунев.
Как така няма да имаме културна институция с която да покажем своите професионални и творчески възможности и от там да променяме предразсъдъците, омразата и отявления расизъм към нас ромите. И защо да не се срамуват младите образовани роми, когато виждат и чуват нагли само провъзгласили се за водачи, гуру и шмекери все представители със съмнителен интелектуален и морален капацитет.
Кой е този, който ще определи какво значи българска и ромска идентичност в контекста на социалните и човешки нужди? Идентичността е духовен, културен и нравствен феномен, а не социална грижа. Универсалните социални нужди, не почиват на етническа основа. Те са за всички граждани осмислени в правата и задълженията на всеки гражданин на държавата.

Преди да се вземат спешни мерки посочени от Исаев, държавата е длъжна да се създаде трайни предпоставки за  реализацията на качествените и образовани роми. А не да се говори и буквално да се лъже, че щели да строят къщи на ромите. Нито ги строят тези прословути къщи, нито подобряват положението на така наречените социално слаби. И с цел фалшиво да рекламира колко много прави за ромите, държавата  умишлено настройва българските граждани да презират ромите.

Борбата против дискриминацията, расизма и омразата на етническа основа най-напред се води със социално икономически програми. Безработицата е не само бич. Тя обезсмисля живота. Държавата е длъжна да стимулира работни места и без голяма и интелектуална квалификация. Това е дискриминация и цинизъм към всеки човек да изискваш да e ATI специалист и да владееш английски език. Образованието и квалификацията е личен избор. Основният и най-голям проблем на ромите е БЕЗРАБОТИЦАТА. Тя е основната причина за всички останали проблеми и на ромите. И точно за това е моята непримирима реакция към тези „революционери” и имитатори на протести. Не признават, че образователните програми за ромските деца са  неефективни. Защото най-напред трябва да се устроят на работа родителите и тогава да се образоват децата. Тази фалшивост, да ги храниш и учиш, а да се връщат в „копторите” е цинизъм. И понеже няколко разтропани български и ромски организации се хранят с тази безсмислица, вдигат шум до небето, че било ефективно. Не признават никаква логика и аргументи.

Предлагам, държавата в лицето на НС, Министерски съвет и  Общините процеса наречен интеграция на ромите да го пренастрое върху ценностната философия  ЕДИНСТВО НА МНОГООБРАЗИЕТО. Това е фундамента. И това единство на многообразието трябва са изпълни със стимулиращи програми, които да водят до възпроизводство на качествен продукт. Ромите сме част от гражданите на България. Когато многообразието е качествено то е част  от националното богатство. Останалото е корупция, празнословие и не държавнически подход.

Георги Парушев 

Публикувано на Новини и тагнато, , , , , . Запазване в отметки на връзката.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s